Forschungsprojekte

  • Microarchitecture, Bone Strength and Fracture Risk in Type 2 Diabetes: the DiabOS Study
    C. Meier, M. Kraenzlin, C.C. Glüer, M. Donath, B. Felix, C. Henzen, B. Müller, A-K. Borm, C. Schindler, N. Suhm, R. Krapf
    Hintergrund: Ein Diabetes mellitus Typ 2 (T2DM) ist bei Frauen und Männern mit einem erhöhten Risiko für Osteoporose-bedingte Frakturen, insbesondere Frakturen der oberen und unteren Extremitäten verbunden. Die genauen Mechanismen des erhöhten Frakturrisikos sind nicht bekannt, erstaunlich ist aber dass bei T2DM der Knochenmineralgehalt meist höher ist als bei nicht-diabetischen Kontrollen. Es kann vermutet werden, dass diabetes-spezifische Strukturveränderungen trabekulärer und kortikaler Knochenkompartimente zu einer erhöhten Knochenfragilität führen. Kleinere Querschnittstudien haben kürzlich gezeigt, dass bei Frauen mit Diabetes, insbesondere Frauen mit bereits erlittenen Frakturen, eine erhöhte kortikale Porosität vorliegt. Der Einfluss eines T2DM auf die kortikale Porosität bei Männern, diabetes-bedingte Langzeitveränderungen der Knochenmikroarchitektur und der Einfluss der Erkrankungsdauer bzw. dessen Schweregrad (z.B. Grad der Kollagenglykosylierung) auf mikrostrukturelle Knochenveränderungen und der Einfluss diabetischer Spätkomplikationen auf das Frakturrisiko sind nicht bekannt.

    Ziel der Studie: Diese multizentrische, prospektive Kohortenstudie beabsichtigt, mikrostrukturelle, biochemische und densitometrische Eigenschaften des Knochens bei einer grossen Population von Patienten mit T2DM zu erfassen und deren Zusammenhang mit der Knochenbrüchigkeit bei T2DM zu untersuchen. Das Ziel der Studie ist festzustellen, ob im Vergleich zu nicht-diabetischen Kontrollen die kortikale Porosität im langjährigen Krankheitsverlauf zunimmt und ob ein solcher Effekt unabhängig von der Knochendichte bzw. anderen Parameter des Frakturrisikos mit der beobachteten erhöhten Knochenbrüchigkeit assoziiert ist.

    Methodik: Postmenopausalen Frauen und Männer mit T2DM (n=210; 120 ohne Frakturen, 90 mit Frakturen) und gleichaltrige bzw. gleichgeschlechtliche nicht-diabetische Kontrollen (n=210; 120 ohne Frakturen, 90 mit Frakturen) werden bei Studieneinschluss und prospektiv über 2 Jahre bzgl. klinischer, biochemischer und radiologischer Parameter (diabetes- und knochenspezifische Parameter) untersucht. Der primäre Endpunkt der Studie ist die Veränderung der kortikalen Porosität, gemessen am distalen Vorderarm mittels HR-pQCT. Sekundäre Studienendpunkte umfassen u.a. Veränderung der kortikalen Porosität gemessen am Schenkelhals mittels HR-QCT, Veränderungen des Knochenstoffwechsels, Veränderungen der Kollagenglykosylierung und deren Zusammenhang mit der Knochenfragilität.

    Signifikanz: Nach wie vor stellt die erhöhte Knochenbrüchigkeit bei Diabetes mellitus Typ 2 trotz erhöhter Knochendichte ein ungelöstes Paradoxon dar. Unsere Studienergebnisse sollen dazu beitragen, zugrundeliegende Mechanismen der Knochenfragilität und insbesondere der kortikalen Porosität zu erfassen um damit in Zukunft diejenigen Diabetiker mit erhöhtem Frakturrisiko frühzeitig zu erkennen und gezielter zu behandeln.

  • SURfit - an interventional study with physical activity in survivors of childhood cancer
    N. von der Weid, S. Kriemler, C. Schindera, S. Zürcher, C. Meier, et al.
    The primary objective of the study is to assess the effects of a 1-year partially supervised exercise intervention with motivational feedback on a cardiovascular risk score (comprising all composites of the metabolic syndrome) in a cohort of childhood cancer survivors (CCS). Secondary endpoints are additional and single cardiovascular risk factors, bone health, physical fitness, physical activity, quality of life, mental health as well as adverse effects (safety) of the intervention. Eligible CSS will be assessed at baseline and month 3, 6 and 12. After 1 year of intervention period, controls will have the possibility to receive the same intervention program (off-trial) to profit in the same way from an active lifestyle while the participants of the intention group will be offered to continue unsupervised training and maintain an active lifestyle.
  • Bone turnover markers in a population based sample of healthy, normal school children: Relationship with age,
    growth and puberty

    M. E. Kraenzlin, C. A. Kraenzlin, C. Meier, J. Puder, R. Rizzoli, L. Zahner and S Kriemler

    In children, markers of bone and collagen metabolism reflect the dynamics of skeletal growth and development. The aim of this study is to assess the relationship of biochemical markers of calcium and bone metabolism and markers of sexual development and age, growth pubertal status, in a representative population of healthy normal children. The children are participating in an ongoing school-based physical activity program to improve health and fitness in children, 535 children are included from a randomly selected socio-ethnic diverse urban and rural public schools in Switzerland. In a sample of 364 children (191 girls and 173 boys, aged 5.9-14.7 years) serum samples were obtained at baselione as well as at yearly intervals over a total of 3 years

  • Relation between glucose metabolism and osteocalcin based on data of a school-based physical activity controlled intervention (KISS) in primary school children with long-term follow-up
    U. Meyer, M. Kraenzlin, R. Rizzoli, S. Kriemler

    Recent research links glucose metabolism to bone metabolism. In genetically modified mice administrated with osteocalcin (OC) – a bone formation protein – the undercarboxylated form of OC (uOC) increased insulin sensitivity and insulin secretion. Studies in humans are scarce and contradictory, but a few epidemiological studies showed such an association between uOC and/or OC and cardiovascular disease. We recently performed a school-based physical exercise program in primary school children aged 6- 13 years that enhance glucose metabolism, fat mass and lipids and bone health. This longitudinal design and intervention susceptible to modify glucose metabolism is an ideal model to further assess the association between glucose metabolism and osteocalcin. The aim of this project is, therefore, to assess the association between insulin sensitivity, fat mass and lipids with uOC or OC and to test whether changes in insulin sensitivity are associated with a modification of uOC/OC. Further, we aim to test whether changes uOC or OC are associated with bone mineral accrual and with the physical exercise program.

  • Risk of tendon rupture in association with use of bisphosphonatese
    J. Spöndlin, C. Meier, S. Jick, C.R. Meier

    Bisphosphonates (BP) are the standard care in postmenopausal and glucocorticoid (GC)-induced osteoporosis, but their effects on extraosseous tissue remains sparsely investigated. We aim to quantify the association of BP use with incident Achilles – or biceps tendon ruptures (ATR/BTR) in patients with or without GC comedication. This case-control study is based on UK-based Clinical Practice Research Datalink, patients aged 30 to 90 years with an incident diagnosis of ATR or BTR between 1995 and 2013 will be identiied and analysed.

  • Studies on biochemical markers of bone metabolism
    C. Meier, C. A. Kraenzlin, M. J. Seibel (Sydney, Australia), S. Robbins (Aberdeen, UK), M. Pecherstorfer (Vienna, Austria),
    S. Kriemler (Basel), B. Steinmann (Zürich), M. E. Kraenzlin

    Bone formation and bone resorption keep bone alive, healthy and strong and are both compromised in metabolic bone disease. Recently specific bone markers in urine and blood have been discovered. Many clinicians are now using bone markers to assess the severity of bone diseases, such as osteoporosis, and to monitor their treatment. Given this success, we are seeking to refine and identify new and improved markers of bone turnover.
    We are collaborating with several research groups to evaluate bone turnover in a variety of bone diseases. These include elderly women and men with osteoporosis or androgen deficiency, pre- and postpubertal children, and patients with rare genetic abnormalities.

  • Changes in thyroid function during early pregnancy
    C. de Geyter, S. Steinmann, C. Woelfle, B. Müller, M. E. Kraenzlin, C. Meier

    Subclinical hypothyroidism has been detected with increasing frequency in the last years and is causing major controversies concerning its management and treatment. If left untreated during pregnancy, even moderately reduced serum levels of thyroid hormones may impair the later mental and motoric development of the child. Although screening for thyroid dysfunction has now become standard in infertility work-up, there remains some uncertainty at which time-point during pregnancy exogenous thyroxin supplementation should be adapted and which parameter should be used for further follow-up (TSH, T4 or both).

    The aim of this prospective study is to investigate the changes in thyroid hormone regulation during early pregnancy in women with subclinical hypothyroidism. Hormonal changes will be compared to the ones in age-matched pregnant women with normal thyroid function.